علمی-فرهنگی-آموزشی-شخصی
مقدمه                                                                                       (1)

 

_ " شکار و شکارچی "                                                                  (2) 

 

_ " داخل حلقه "                                                                            (2)

 

_ " حمل مجروح "                                                                         (3)

 

_ " ناهمواری ها "                                                                   (3)

 

_ " اسم و فامیل "                                                                           (6)

 

_ منابع و ماخذ ها                                                                            (7)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

 

می گویند همه ی تلاش های ما در این دنیا ‘ نوعی بازی است . کودک از طریق بازی ‘ بسیاری از مفاهیم دینی ‘اخلاقی و اجتماعی را می آموزد .

        هم بازی شدن با کودکان ‘ گاهی برای ما اثرات و فواید زیادی دارد که عبارتند از :

 

1- احساس مهم شدن و تقویت احساس مسئولیّت در کودک .

2- شاد کردن کودک .

3- درک بهتر دنیای کودکان و رفتارهای آن ها .

4- تقویت احساس اعتماد به نفس و احساس ارزش مندی .

5- بازی جزعی از نیازهای کودکان است  و بزرگ ترها باید از رفتار امام خمینی (ره) و پیامبر گرامی ما در انجام دادن آن درس بگیرند.

6- انتقال سریع مفاهیم دینی و اجتماعی در کودکان .

 

       امام کاظم (ع) می فرمایند : « شایسته است کودک در هنگام خردسالی ‘ بازیگوش و پرتلاطم و بالاخره متمرّد باشد تا در بزرگ سالی صبور و شکیبا گردد. »  این به آن معنی نیست که ما حس شرارت و تند خویی را در کودک زنده کنیم ‘ بلکه با انجام دادن بازی های سالم و مناسب سنّ آن ها  جسم و جانشان را شاداب و  بار پر نشاط سازیم  تا در بزرگ سالی  انسان هایی آرام ‘ موقّر و توانمند بیاوریم .

 

 

     طی جلسه ای که در محور مرکز شهر و اندیشه با همکاران پایه ی چهارم داشتیم ‘ مقرّر شد که همکاران

پایه ی چهارم  تا مورّخه 20/9/86  تعدادی بازی را برای جشنواره ی بازی ها طرّاحی نمایند .

    

     لذا این حقیر اقدام به طراحی چند بازی  مفید برای کودکان در حد ّ سنّشان نموده ام . امید آن که مورد توجّه  عزیزان واقع گردد.

 

ارادتمند شما

 

مهدی سلمانی

16/9/86

 

 

 

 

 

 

 

(1)

 

بازی شماره ی (1) : " شکار و شکار چی "

 

اهداف : آموزش جهت ها و تقویت قوه ی هوش و استعداد مربوط جهت یابی  و سرعت عمل

تعداد بازیکنان : از 5  نفر تا 40  نفر

وسایل : حیاط  مدرسه و بازیکنان

 

 

شرح بازی ; 

 

 دانش آموزان رو بروی ما  می ایستند و دست هایشان را باز می کنند و مثل درخت می شوند . سپس دو تن از آن ها را انتخاب می کنیم و یکی از آن ها شکار و دیگری شکارچی می شود

. بعد آن ها در امتداد جهت دست بازیکنان  حرکت می کنند و هرگاه معلم فرمان داد 

دانش آموزان  به یکی از جهت های اصلی شمال‘ جنوب ‘شرق و غرب حرکت می کنند و شکار و شکار چی باید به آن سمت بروند تا هم دیگر را بگیرند .

        در صورتی که شکار توسّط  شکارچی گرفته شد ‘ جایشان عوض می شود و بعد نفرات بعدی انتخاب می شوند .

         این کار تا پایان بازی ادامه پیدا می کند  تا  این که فراگیران با جهت ها آشنا شوند .

 

 

 

 

 

بازی شماره ی (2) : " داخل حلقه "

 

 

اهداف بازی :  جنبش ‘ ورزش ‘ شادی و تقویت ریاضی

تعداد بازی کنان : 15 الی 40 نفر

وسایل : گچ ‘ توپ تنیس ‘ دانش آموزان

محل ّ اجرا : کلاس درس یا حیاط مدرسه

 

 

با استفاده از گچ ‘ 5 دایره روی زمین می کشیم . به طوری که دایره ها روی یک خط مستقیم بگیرد و فاصله های بین آن ها 20 سانتیمتر باشد .

          عددها را با اختلاف  5 تا فاصله می نویسیم . مثل:   5‘ 10 ‘ 15 ‘ 20 ‘ 25   سپس

دانش آموزان را در گروه های 4 نفری تقسیم می کنیم  و به ترتیب از هر گروه می خواهیم تا

در فاصله ی یک متری حلقه ها قرار بگیرد .  بعد توپ را به او می دهیم  و او  آن  را  بدون حرکت  تمام دست و فقط  با حرکت مچ دست  درون یکی از دایره ها می اندازد .

         پس از محاسبه ی امتیازها توسط یکی از اعضای گروه  هر گروهی که بالاترین امتیاز

را کسب کرده باشد برنده است .

 

 

 

(2)

 

بازی شماره ی (3) ؛ « حمل مجروح »  

 

 

اهداف : آموزش مشارکت  همیاری و یادگیری امدادگری هنگام بروز حوادث

وسایل : دانش آموزان ‘ حیاط مدرسه ‘ صندلی

تعداد دانش آموزان :  12نفر تا  40 نفر

 

 

شرح بازی : 

 

    دانش آموزان را به گروه های 4نفری تقسیم می کنیم . سپس دو نفر از بین آن ها  به عنوان

امدادگر انتخاب می شوند .     در انتهای  مکان بازی ‘ با فاصله ی مناسب ‘ دو صندلی  قرار

می دهیم .

       دانش آموزانی که مجروحان را حمل می کنند ‘ باید دور صندلی را طی کنند و سر جای

خود برگردند .  هرگروهی که زودتر کار امداد رسانی را تمام کند  برنده است .

      این بازی ‘ به دانش آموزان این امکان را می دهد  ‘ تا در مواقع اضطراری ‘ مثل زلزله

سیل  یا آتش سوزی شیوه ی صحیح هم یاری را بیاموزند .

    

 

 

بازی شماره ی (4) ؛ « جورچین ناهمواری ها »   

 

 

اهداف : آموزش جغرافی  ‘ هنر‘  و پرورش مشارکت گروهی .

وسایل :  خمیر بازی ‘ نقشه ی بزرگ ایران ‘ گواش ‘ قلم مو  ‘ شانه ی تخم مرغ ‘ مقوای بزرگ

تعداد بازیکنان :  12 نفر تا 40 نفر

مکان : سالن نماز خانه  یا کلاس درس .

 

 

شرح بازی : 

 

دانش آموزان پس از قرار گرفتن در گروه های 4 نفری  و شنیدن توصیه ها و راهنمایی های

معلمشان در مورد درس ناهمواری ها  با توجه به  درس جورچین مربوط به ناهمواری ها را با کمک معلمشان می سازند.

 

 هر گروهی که زود تر این کار را تمام کند ‘ برنده ی بازی است .

 

 

 

(3)

 

 

 

 

بازی شماره ی (5) : « اسم  و فامیل »

 

 

اهداف بازی : پرورش حس سرعت عمل  و هوش  و  حافظه

تعداد  بازیکنان :  از 12 نفر تا 40 نفر  

وسایل :  قلم  کاغذ  دانش آموزان

 

 

شرح بازی :

 

    دانش آموزان با نظم و ترتیب  در کلاس درس نشسته اند و معلم پس از گروه بندی فراگیران  در گروه های  4 نفری موارد ی  چون  "  اسم – فامیل – میوه – غذا – شهر

حیوان – اشیا  و کشور  را برای  بازی  تعیین  می کند .

        سپس یک  حرف  را  انتخاب  می کند  و  دانش آموزان به صورت گروهی  موارد

ذکر شده را  با توجه  به  حرف  الفبا  انجام  می دهند .

      البته  این بازی می تواند  به  صورت یک  مسابقه  برگزار شود  تا  دانش آموزان

مطالب درسی را  بهتر  بیاموزند .

 

 

................................................................................... « والسلام » ...............

 

 

منابع و ماخذ ها ؛

 

_ بازی های دبستانی   ویزه ی دوره ی کاردانی تربیت معلم

_ شرحی بر جلوه های رفتاری  امام خمینی (ره)  با کودکان و نوجوانان – تالیف محمد رضا مطهری

_ کارمایه ی معلمان در گذر از یاد دهی به یادگیری  // نوشته و ترجمه ی علی رؤف  

 

پیامبر اسلام می فرمایند :

 

" کودکان را با خاک بازی آشنا کنید . زیرا  خاک 

پرورشگاه  کودک است . "

 

 

(4)

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم اسفند 1387ساعت 18:33  توسط مهدی سلمانی  |